In de middeleeuwen, zie kaart van 1575, kon men van Utrecht naar
Amsterdam reizen via Ouderkerk, via de Diemerlaan en de Ouderkerkerlaan naar
Diemen en dan oostelijk en noordelijk om de Diemerzee (is Watergraafsmeer).
Een alternatief was van Ouderkerk via de Zwartelaan naar Duivendrecht en dan met
een veerpont over het water.
Na de drooglegging van de Watergraafsmeer in 1629 ging de hoofdweg Amsterdam - Utrecht door Duivendrecht lopen.
De valbrug van 1686 werd Kuipertjesbrug genoemd, naar een vatenmakerij in de buurt. Deze lag 5 m ten westen van de ijzeren wipbrug in 1988.
Voor 1871 waren er achtereenvolgens verschillende houten bruggen.
Gezigt van Duyvendrecht, 1765-1775.
Volgens een tolordonnantie uit 1768 was Klaas Janse Kalf aangesteld voor de brug over de 'Ring-Sloot van de Diemermeer door Duyvendrecht op Abcoude'. Voetgangers betaalden 4 penningen. 's Nachts werd de brug opgehaald, maar neergelaten voor een koets (4 stuivers) of voetganger (2 stuivers).
De Duivendrechtse brug in 1787 is geillustreerd vanwege een Pruisische aanval.
1817. Gezien naar het westen. Ets.
Bij de kop van Duivendrecht kwamen een kazemat, een herberg, 'Zomerlust', een
haven, een klooster en een wielerbaan.
Nu blijkt uit niets meer dat er ooit een aantrekkelijk centrum was.
±1910. Links een jaagpad. Het linkerhuis is de brugwachterswoning.
±1910. Nog geen Betondorp en Molenkade.
Rechts de Vensermolen, waarvan na 1930 nog slechts het onderstuk aanwezig was.
Rechts café Zomerlust (Aurik-Scholte).
1925. Aangevaren brug.
Doordat een groote aak tegen de draaibrug over de Keulsche Vaart bij den weg naar Duivendrecht aanbotste, werd
de brug dermate ontzet, dat zij buiten dienst gesteld moets worden. Het personenverkeer geschiedde daarna per
bootje. Het ontredderde gedeelte der brug.
Het noordelijke vaste deel van de geramde brug,
de brug en het bootje; foto november 1925.
De nieuwe basculebrug ligt ten oosten van de oude draaibrug.
Mei 1927. Links garage Niezen.
Gezien vanaf Amsterdamse kant.
Garage Niezen, brandweerhuis en het in de hoogte uitgebreide café Zomerlust.
1945. Duivendrechtse kant.
1966. Vanaf Duivendrechtse kade.
Door de ontwikkeling van Zuid-Oost moest de Duivendrechtse brug, die van de twintiger jaren tot eind 1987 het beeld van Duivendrecht domineerde, wijken voor de Gooise weg, de 80 km/u uitvalsweg S112, die zonder brug op voldoende hoogte de Weespertrekvaart kruiste. In 1988 werd de brug van Rijkswaterstaat afgebroken.
Een paar honderd meter ten oosten van de vervangen brug en ten oosten van de hogere Gooise weg met een vast viaduct.
Gebouwd door Rijkswaterstaat en overgedragen aan de Gemeente Amsterdam.
Het zijn twee tafelbruggen in elkaars verlengden. De acht hefkolommen (als tafelpoten) kunnen met een tandheugelsysteem het wegdek 2 m verhogen.
Het geheel, met contra-gewichten, bevindt zich in drie brugpijlers.
De brug is 45 m lang en 15,5 m breed.
Januari 1989, de vervangende hefbrug in de Rozenburglaan voor het 50 km/u verkeer.
Voorgrond is Duivendrecht, de brug is in Amsterdam.
De pijlers zijn voor de latere Ringweg A10.
2003